Mellem Linjerne

Har du tid?

Tid.

Den er i vores liv, uanset om vi vil have den der eller ej.
Og den går uanset hvor meget eller lidt vi gør for at stoppe den eller få til den til at række længere.

Tiden styrer vores liv. Vores hverdag er baseret på byggeklodser af tid: Vi skal være til møde kl. 14, ringe kl.9 eller hente børn kl. 16 osv. osv.

Hvordan har du det med tiden? For tiden?

Døgnet har slet ikke timer nok… Det udtryk kender du sikkert.

Nogen gange går den helt i stå eller falder i slag. Eller flyver.

Men hvad betyder tid for dig?

Har du tid? Har du for meget eller for lidt?

Hvor er du for tiden? Her eller er du på vej?

I fortiden, nutiden eller fremtiden?

At have eller tage sig tid

Tid er ligesom livet. Enten har vi den eller også tager vi den, tiden.

Nogen mennesker har aldrig tid.

Har du ikke tid? Eller er du en af dem, der vælger at tage dig tid til de ting og de mennesker, der betyder noget?

Tidsoptimister og tidspessimister

Der findes to typer mennesker: Tidsoptimister og tidspessimister.

Stil dem disse spørgsmål, og du ved, hvem der er tidsoptimist og hvem der er tidspessimist:

Hvor lang tid tager det at vaske bilen? Eller lave aftensmaden?

Som tidsoptimist tager det ikke meget over et kvarter at få vasket bilen. Og maden – den er klar om et kvarter!
For en tidspessimist tager det en hel dag at vaske bilen – eller flere timer at lave aftensmaden.

Fortid, nutid, fremtid

Tid fascinerer. Tænk nu, hvis vi kunne rejse frem og tilbage – og lave noget om, vi har fortrudt. Eller påvirke noget, vi gerne vil have til at ske. Eller måske bare være her mens vi er det. Lige nu. Lige her.

Vi er vilde med tid. Uanset om vi har den eller tager den. Uanset om vi befinder os i fortid, nutid eller fremtid.

Nogen har travlt med at skille fortiden ad og forstå, hvad der skete. Måske så travlt, at de overser nutiden og aldrig kommer til fremtiden.

Andre er her lige nu og her. Måske så meget, at de hverken ser sig frem eller tilbage.

Og så er der dem, der drømmer sig frem i tiden. Til et bedre liv, et bedre job, en bedre kæreste… Fortsæt selv drømmelisten – mærk den, brug alle dine tanker på den og du overser nutidens guld og gaver!

Hvilken tid er du i?

Brug din tid, hvis du har tid

Måske det er på tide, at du tager dig tid til at få styr på din tid?

Husk du kun har den til låns, og at ingen kender dagen.

Jeg er sikker på, din tid er givet rigtig godt ud!

Tak fordi du brugte tre minutter af din tid på at læse mit indlæg om tid!

Core360. Kommunikation. Helt enkelt

Alting har en pris – hvad er din?

 

Pris er sådan en underlig størrelse.

Hvordan ved du, at noget er prisen værd?
Eller om den er for høj eller for lav?

Døm selv. Konsultér din indre købmand!

Vi prutter og rabatter os igennem livet

Tidligere var det jyderne, der havde patent på at krejle og handle.
Nu er det blevet allemands trend at prutte om prisen. Jydekrogen er flyttet østover!

Prisnedsættelser og rabatter er blevet hverdagskost.
Hvor der før var langt mellem prisnedsættelserne, vælter udsalgene ind over os i en lind strøm.
Der er altid udsalg hist og kæmpe-besparelser her.

Solgt til prisen

Vi er enormt fokuserede på pris. Og vi er altid på jagt efter en god handel.

Men hvad er det med den pris. Er den for høj eller for lav?

Den er sjældent lige i øjet.
Hvornår har du f.eks. oplevet, at nogen har solgt deres hus til udbudsprisen?
Eller købt et køleskab til den pris, der står på prisskiltet?

Nej, det tænkte jeg nok.
Jeg kunne nemlig heller ikke komme i tanke om et eksempel….

Hvad koster du?

Nogle af os føler, at det er grænseoverskridende at sætte pris på tingene. Vi kan ganske enkelt ikke lide at snakke om hvad ting koster. Det er dårlig stil at sætte kroner og øre på alting.

Og stregen er for længst overskredet, når du spørger et andet menneske, hvad hun eller han koster!

Eller er den?

Faktum er, at vi spørger om priser hele tiden.

Hvad koster det at få skrevet en god tekst?

Hvor meget skal du have for at lave en hjemmeside?

Hvor meget koster en pressemeddelelse?

Hvad skal du have for at lave en gennem-researchet og søgemaskineoptimeret tekst?

Det er gode spørgsmål.

Så lidt som muligt

Gode spørgsmål har som regel gode svar.

I tilfældet pris handler det vist om købmandsskab.
Og du behøver ikke være købmand for at vide, at pengene rækker længst, når du får mest muligt for dem.

Sådan har jeg det også.

Men spørgsmålet er, om jeg får den bedste løsning, når jeg tager den billigste og betaler mindst for den? Får jeg mest for mine penge, når jeg ensidigt fokuserer på pris?

Kan det betale sig?

Og kan jeg måle alt, alle og alting på den samme vægt og forvente de kommer ud med et sammenligneligt prisskilt i den anden ende?

Nyeste trend i tekster

Hvad koster det f.eks. at skrive en tekst?

Tidligere fandt man frem til prisen på denne måde: Hvor lang tid tager det at få en idé? Hvor lang tid tager det at vinkle? Hvem er min målgruppe? Hvor lang tid tager det at interviewe? Hvor lang tid tager det at skrive? Hvor lang tid tager korrekturen?

På den måde var prisen på en tekst et stort, samlet regnestykke, der var forskellig fra tekst til tekst.

Sådan er det ikke mere. I hvert fald ikke, når det handler om tekster på nettet.
Her er det – tilsyneladende – muligt at veje alle tekster og ord som var de skrevet ud fra identiske forudsætninger. Uden undtagelse.

Hvis du spørger og tjekker rundt på nettet finder du fantastiske slagtilbud på tekster.
To klik med musen, og du står med den første skov af skribenter, der udbyder tekster til 15-30 øre pr. ord. Typisk studerende og andre, der uden besvær kan hælde 3-500 ord ud af tastaturet på under en time.

Hvis en tekst fylder 500 ord og du betaler 15 øre pr. ord, så tjener skribenten 75 kr.
Eller 150 kr. for 500 ord til 30 øre pr. ord.

Er det for meget eller for lidt? Eller er det en ok pris?

Er teksten pengene værd?

Du bestemmer. Du betaler.

Alting har en pris – hvad er din?

 

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.

Cookie regler – har du styr på dem?

Har du styr på cookie-reglerne?

Hvis du ejer en hjemmeside, så skal du have styr på dem!

 

Kender du cookie reglerne?Reglerne om og rettesnorene for, hvordan du bruger cookies på din hjemmeside er samlet i den såkaldte Cookie bekendtgørelse. I folkemunde også kaldet cookie-loven.

Hvis du ikke allerede kender reglerne om cookies, så er det på høje tid du sætter dig ind i dem og efterlever dem!

Alle danske hjemmeside-ejere skal nemlig overholde dem!

Cookie bekendtgørelsen

Bekendtgørelsen så dagens lys i december 2011 og har den konsekvens, at alle, der har en hjemmeside, skal fortælle deres brugere eller besøgende om og hvordan de bruger cookies.

For lethedens, formidlingens og brugernes skyld undlader jeg at benytte bekendtgørelsens oprindelige titel, der i sin langhed lyder: Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr.

Jeg nøjes med at bruge betegnelserne cookie bekendtgørelse eller cookie regler i denne artikel.

Hvad er cookies?

Cookies er i internet-sammenhæng de teknologiske småkager, der bliver lagt på din computer, når du besøger en hjemmeside.

En cookie er en lille tekststump eller sporingsfil, der indsamler data om en række forskellige ting og gør det muligt at se

  • hvordan du har bevæget dig rundt på hjemmesiden
  • hvilke sider du har besøgt
  • hvor længe du har været der

De fortæller også noget om, hvilken IP adresse du er kommet fra og hvilken browser du har benyttet. Hvis du har indtastet brugernavn og password eller betalingskort-info, så “noterer” den sig også det.

Cookies giver med andre ord hjemmeside-ejere en masse informationer om din gøren og laden på deres hjemmeside.

Oprindeligt var cookies en vigtig del af software, da man udviklede indkøbsvogne på nettet. Cookien huskede indkøbsvaner og ikke mindst creditcard informationer.

Hvad skal cookie reglerne gøre godt for?

Cookie reglerne er indført for at beskytte os, når vi færdes i den digitale virkelighed ude på nettet.

Meningen er ikke at forhindre virksomheder, enkeltpersoner og institutioner i at indsamle informationer og viden om deres brugeres adfærd. Det må de gerne, hvis bare de sørger for at fortælle os, at de gør det – og vi giver dem lov til det.

Målet er nemlig at skabe synlighed og gennemsigtighed omkring de data, der bliver indsamlet og hvad de bliver brugt til.

Jo mere vi ved om cookies og hvad de indsamler af dat, desto bedre beslutninger formodes vi at kunne træffe.

Cookie reglerne består af to elementer:

  • Et krav om, at vi bliver oplyst om at der indsamles data.
  • En mulighed for at sige nej tak til at bidrage med data.

Hvad bliver cookies brugt til?

Cookies og de data, de indsamler, bliver brugt til mange forskellige ting. De bliver f.eks. brugt til at udvikle og personalisere forskellige typer af services og programmer på nettet hos både offentlige og private virksomheder. De bliver også brugt til at målrette markedsføringsmateriale og andet kommercielt materiale.

Alt efter øjnene, der ser, kan man mene, at indsamlingen af data er helt ok, nødvendig eller noget fanden har skabt.

Pointen med cookie reglerne er ikke at få brugerne og hjemmeside-ejerne til at mene det ene eller det andet.

Pointen er derimod at skabe åbenhed om, hvad der bliver indsamlet af informationer og hvad de bruges til.

International cookie bevidsthed

Den danske cookie bekendtgørelse står ikke alene. Faktisk ligger den i direkte forlængelse af det EUropæiske e-databeskyttelsesdirektiv. De amerikanske myndigheder har indført lignende regler.

Du kan læse den danske cookie bekendtgørelse i sin helhed, hvis du klikker her.

Erhvervsstyrelsen, der forvalter og informerer om reglerne, trækker en lige linje mellem cookie bekendtgørelsen og de EUropæiske direktiver på området til den danske lov om persondata.

De holder øje med dig

Det er Erhvervsstyrelsen, der er sat til at føre tilsyn med om hjemmeside-ejere overholder cookie reglerne eller ej. Det vil med andre ord sige, at styrelsen holder øje med om du overholder cookie reglerne!

Hvis du ikke overholder reglerne og Erhvervsstyrelsen finder ud af det, så risikerer du at få en bøde. Det kan du læse mere om i cookie bekendtgørelsens §5.

Læs Erhvervsstyrelsens egen information om cookiesHer kan du læse mere

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en udmærket og meget informativ vejledning, der kan gøre dig klogere på cookie reglerne. Du får også klar besked om, hvordan du kan og skal gribe cookies an på din hjemmeside og hvordan du skal informere dine brugere og om hvad.

Erhvervsstyrelsens pjece hedder kort og godt:

Vejledning til bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugerens terminaludstyr, “Cookie-bekendtgørelsen”.

Du får også enkelte gode råd og anvisninger i Erhvervsstyrelsens spørgsmål og svar om cookie reglerne.

Det gode eksempel

Hvis du skulle have lyst til at se, hvordan Erhvervsstyrelsen selv håndterer at informere om deres brug af cookies, så værsgod at nyd småkage-listen! Det er gjort godt, grundigt og meget detaljeret.

Gad vide, hvor mange hjemmeside-ejere, der kan stikke Erhvervsstyrelsens detaljerede liste over alle de cookies, der bliver sat, når du besøger en af styrelsens hjemmesider?!!

Cookies og WordPress

Hvis du har en hjemmeside, der er lavet i WordPress og mangler et plugin til at hjælpe dig med at overholde den europæiske cookie-lovgivning, så er der hjælp at hente.

Klik her og se, hvilke plugins, du kan bruge i forbindelse med cookies.

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.

Google og søgeord – hvad skal der til?

Søgeord. Kender du det?

Du leder efter noget på nettet og søger (naturligvis?) efter det på Google. Du skriver dit søgeord og vupti kommer der en række søgeresultater frem til dig.

YES! tænker du og starter fra toppen ligesom de fleste andre mennesker. Vi har det med kun at klikke ind på de tre første muligheder på Googles liste.

Søgeord, ord, ord og ord

Søgeord er blevet et afgørende parameter for mennesker og organisationer, der vil færdes online og findes på nettet.

Mens tal og algoritmer binder nettet sammen på bagsiden, fylder ordene stadig mere på forsiden – der, hvor brugerne er.

Det er her søgeordene kommer ind i billedet. Google – og de andre søgemaskiner – værdsætter ikke bare søgeord – de præmierer (relevante) ord og vægter brugen af mange ord stadig højere. Derfor bliver der sendt flere og flere ord ud på nettet.

Ord bliver trængt i baggrunden af det visuelle indtryk - søgeordBevares, nogle mennesker er meget sparsomme med ordene og bruger nettet til noget mere visuelt eller auditivt.

MEN – de fleste af os bruger ord.

Og hvis vi skriver for at blive fundet på nettet og optimerer til søgemaskiner som f.eks. Google – ja, så skriver vi gerne mange ord.

Så mange, at internettet gisper og flyder over med ord.

Mindst 300 ord

Der er en grund til, at internettet skal lægge sider til alle de mange, mange ord: Google (og andre søgemaskiner) elsker nemlig tekster, der er mindst og gerne længere end 300 ord. Så er der noget at søge i – og noget at sende os, der leder ud fra et bestemt søgeord, hen til.

Søge-logikken er, at hvis nogen kan skrive en (lang) tekst om et givent emne (og bruge det rigtige søgeord), så er det nok en god og vigtig tekst. Nogenlunde sådan er humlen i Googles arbejde: At skaffe relevante søgeresultater til dig og mig, når vi bruger et bestemt søgeord.

Giv Google dit bedste

Uanset om vi kan lide det eller ej, så spiller søgemaskinen Google en altafgørende rolle på internettet anno 2013.

Der findes andre søgemaskiner (Ask, Bing, Jubii, Yahoo, AOL, Lycos for at nævne nogle af dem). Men Google er for nuværende den største.

Derfor er det en god idé at give Google, hvad den vil have – hvis du vil findes på nettet! Brug de rigtige søgeord – og skriv indholdsmætte og brugbare tekster. Så er du allerede godt på vej i forhold til at gøre dig lækker over for Google!

Gratis hjælp til SEO

I internettets barndom var det kun de teknisk indviede, der kunne jonglere rundt med koder og søgemaskiner. HTML, CSS, pearl og jeg skal komme efter dig. Kunne du ikke et eller flere af disse kodesprog, kunne du godt glemme en hel del om internettet. Nettet blev opfundet af nørder og var i starten for NØRDER.

Sådan er det heldigvis ikke længere! Nu kan alle vi knap så teknisk belastede også være med – både på nettet generelt og i forhold til at skrive SEO optimerede tekster og lave SEO (Search Engine Optimization) eller på dansk: søgemaskineoptimering! Koderne er gemt væk og erstattet med brugervenlige paneler a la dem, du finder i WordPress.

Installer plugin til WordPressOg det behøver ikke at koste alverdens penge at bruge søgeord og skrive gode, søgemaskineoptimerede tekster, der lever op til Googles forventninger. Et af de bedste værktøjer til at lave søgemaskineoptimering med i WordPress er faktisk gratis. Det er pluginnet WordPress SEO af Joost de Valk.

Du kan hente det her eller installere det direkte via Plugins-menuen i din WordPress-installation.

Læs dig frem

WordPress SEO pluginnet er noget nær min bedste ven, når det handler om at lave søgemaskineoptimering. Af den simple grund, at det gør det muligt for mig (der er indholds– og ikke teknik-nørd) at få mine hjemmesider og tekster godt frem i rækken af søgeresultater hos Google.

Hvad kræver det af dig at bruge WordPress SEO pluginnet?

Tja, egentlig ikke det helt vilde. Mest, at du læser dig frem – for du får hjælp til det meste, når du bruger WordPress SEO til at søgemaskinetoptimere din hjemmeside.

Det fremgår f.eks. tydeligt, at der skal minimum 300 ord til for at gøre Google interesseret i din tekst.

Du får også nyttig hjælp til, hvor mange gange du skal skrive dit søgeord ind i teksten. En tommelfingerregel er, at dit søgeord maks. må fylde 4,5 % af din samlede mængde tekst. Propper du dit søgeord ind for mange gange ja, så ved Google at du har andre hensigter end blot at skrive en god tekst. Så lugter det af reklametekst og spam – og det straffer Google ved at sende dig længere ned i søgeresultaterne. Hvis du da ikke ryger helt ud.

Hvad skal der stå i Google? Bestem det selv!

En anden fantastisk feature i WordPress SEO er, at du selv bestemmer, hvilken tekst der skal tone frem i Google.

Skriv din egen tekst og søgeord i Google

Dvs. du skriver selv din overskrift og den beskrivelse, der står nedenunder og som forhåbentlig er indbydende nok til, at folk klikker videre til din hjemmeside.

Det praktiske eksempel

Hvis du har læst med hertil, har du rundet 915 ord!

Mit søgeord for dette indlæg er…… søgeord!

Disse informationer og en hel del flere fremgår af funktionen Side Analyse i WordPress SEO.

Så venter jeg bare på, at mit indlæg kravler op i søgeresultaterne hos Google….. Vi får se, hvad der kan lade sig gøre!

Jeg er jo ikke alene om at skrive om søgeord, vel?!

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.

 

Derfor skal et WordPress theme være responsivt

Et responsivt theme / tema – måske du har hørt det udtryk i forbindelse med din hjemmeside? Men hvad vil det egentlig sige, at et theme / tema er responsivt? Og hvorfor er det så vigtigt, at din hjemmeside er bygget i et responsivt tema / theme?

Det vil sige, at du – hvis du bygger din WordPress hjemmeside på et responsivt theme / tema – sikrer dig, at din hjemmeside tilpasser sig den skærm, den vises på – uanset om det er på en Mac, pc, tablet, iPad eller mobiltelefon. Det responsive theme / tema gør arbejdet for dig og tilpasser din hjemmeside automatisk.

Kvalitet for pengene

Core360s hjemmeside er bygget i et tema / theme fra firmaet Elegant Themes.

Og hvorfor så det?

  • Fordi der er mange forskellige themes / temaer at vælge i mellem.
  • De er responsive, moderne og koden bag er fornuftig.
  • De er lette at downloade og siden uploade til din WordPress hjemmeside.
  • De er lette at tilpasse, så de afspejler lige præcis dine ønsker og behov.
  • De er bygget til mennesker, der ikke er belastet med en massiv teknisk viden dvs. ikke-nørder som f.eks. undertegnede!

Og så er der selvfølgelig prisen: Lige nu koster det $69 pr. år at få adgang til samtlige themes / temaer i Elegant Themes’  udvalg.

Besøg Elegant Themes og se for dig selv.

Ekstra krydderi – plugins….

Du finder også nogle yderst brugbare plugins hos Elegant Themes til bl.a.

  • e-mail opt-in – tjek pluginnet Bloom
  • Monarch – der gør det superlet og ligetil at dele indhold på de sociale medier.

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.