Optimere din SEO.

Du ved, at du skal arbejde med det på dit website og optimere dine tekster, så du bliver fundet på nettet.

Men hvordan løfter du opgaven med SEO?

Hvad skal der til for at du kommer højere op i Googles organiske søgeresultater?

Det kommer vi ind på i denne artikel, hvor du får brugbare tips til at optimere din SEO og gøre selv for at forbedre dine søgeresultater på Google.

Hvad skal der til for at optimere din SEO?

Googles algoritme afgør, hvad nummer du kommer til at ligge i deres søgeresultater.

Det er ikke tilfældigt, hvem der ligger øverst – og du kan faktisk gøre en hel del for at komme højere op på søgelisten.

SEO er ikke et quickfix

Lad det være skrevet med det samme: SEO er IKKE et quickfix.

Du kan ikke skrive dig i Google-himmelen på 5 minutter eller et par dage.

Det tager tid.

Både den tid, du skal bruge på at skrive knaldgodt indhold i dine artikler og posts.
Og den tid, det tager dig at lave outreach og få andre til at linke til dit indhold.

MEN – det herlige er, at det kan lade sig gøre! DU kan i den grad løfte optimere din SEO og få bedre søgeresultater.

Hvad vil Google have?

Godt indhold, gennemsigtighed og troværdighed.

Det betyder, at du ved at arbejde systematisk med din hjemmeside, kan gøre en hel masse selv for at forbedre din SEO.

Du kan bl.a. kigge nærmere og optimere på disse ting:

  • Dine kontaktinformationer
  • Din Om-side
  • Din afsender
  • Din aktualitet
  • Din linkbuilding
  • Dit omdømme

Denne liste og denne artikel er ikke udtømmende, men giver dig nogle områder at arbejde videre med, når du vil optimere din SEO.

Du kan også blive klogere på Google og deres algoritme i denne artikel: EAT er vigtigt for din hjemmeside og for Google

Smart SEO plugin til din WordPress hjemmeside

Hvis din hjemmeside er sat op i WordPress, så skynd dig at installere Yoast SEO-pluginnet!

Det fås både i en gratis og en betalt version – og det er en rigtig godt hjælp, når du vil SEO optimere din hjemmeside.

Gå ind under Plugins i venstremenuen, klik på Tilføj nyt og søg på Yoast SEO.

Yoast SEO plugin, når du vil optimere din SEO

Smøg ærmerne op – nu skal du optimere din SEO

Så er du klar til at gå i gang med at optimere din SEO!

Her følger en rækker steder, hvor du kan sætte ind og forbedre dine muligheder for at ranke højere i Google.

Dine kontaktinformationer skal være der

Google prioriterer også, at dine eller din virksomheds kontaktinformationer er tilstede på websitet.

Derfor er det MEGET vigtigt, at du sørger for at have en informativ Om os side.

Det skal være tydeligt for den besøgende, hvor vedkommende er kommet hen og hvad din virksomhed tilbyder og handler om.

Uddyb gerne, hvad brugeren får ud af at være på dit website.

Brug testimonials med fuldt navn på den, der udtaler sig om dit produkt.

Og så skal det være let at komme i kontakt med virksomheden.

Jo mere åbenhed, desto bedre kan Google lide dit website.

Sæt klar afsender på indholdet

Hvis du driver en blog, så er det vigtigt, at du sørger for at vise, hvem der er forfatter til de indlæg eller posts, du offentliggør.

Brugeren (og Google) skal kunne se, hvem der står bag.

Det tæller også at sætte dato på, hvis det giver mening – så det fremgår, hvornår er skrevet og evt. hvornår den er opdateret.

Det afhænger selvfølgelig af, om det er indhold, der skal ligge som eviggrønt indhold og ikke har nogen tidsmæssig relevans.

Ryd op i gamle indlæg

Du ved fra dig selv, at det er SÅ irriterende, når du bliver præsenteret for en artikel eller en post, der er metusalem gammel.

Indhold, der har ligget og flydt i årevis og faktisk ikke længere er korrekt eller i hvert fald er håbløst uaktuel og udløbet.

Derfor er det en rigtig god idé at rydde op og ud i dine indlæg med jævne mellemrum.

Overvej seriøst om det er på tide at kill your darlings. Det vil sige smide nogle af dine tekster i skraldespanden, fordi de ikke giver mening eller har en berettigelse længere.

Omvendt kan du vinde bedre Google-placering, hvis du opdaterer og ændrer og måske endda udbygger indhold, du allerede har udgivet.

Hvem linker til dig?

Google kigger også på, hvor du eller dit website bliver nævnt, når de afgør om din autoritet er vægtig.

Det gælder indholdet på dit website og på de sociale medier.

Jo flere relevante websites, der linker til dit website – jo fortæller det Google, at dit indhold er relevant.

Har din virksomhed et godt omdømme?

Hvor gode er jeres anmeldelse fra kunderne/brugerne? På Trustpilot, på Google?

Det kan betale sig SEO-mæssigt at arbejde med at få anmeldelser, fordi de popper op i Google.

Du kan også med fordel overveje, om ikke din virksomhed eller du skulle forsøge at få en side på Wikipedia?

En sådan side tæller også opad hos Google i forhold til troværdighed og ranking.