Søgeord. Kender du det?

Du leder efter noget på nettet og søger (naturligvis?) efter det på Google. Du skriver dit søgeord og vupti kommer der en række søgeresultater frem til dig.

YES! tænker du og starter fra toppen ligesom de fleste andre mennesker. Vi har det med kun at klikke ind på de tre første muligheder på Googles liste.

Søgeord, ord, ord og ord

Søgeord er blevet et afgørende parameter for mennesker og organisationer, der vil færdes online og findes på nettet.

Mens tal og algoritmer binder nettet sammen på bagsiden, fylder ordene stadig mere på forsiden – der, hvor brugerne er.

Det er her søgeordene kommer ind i billedet. Google – og de andre søgemaskiner – værdsætter ikke bare søgeord – de præmierer (relevante) ord og vægter brugen af mange ord stadig højere. Derfor bliver der sendt flere og flere ord ud på nettet.

Ord bliver trængt i baggrunden af det visuelle indtryk - søgeordBevares, nogle mennesker er meget sparsomme med ordene og bruger nettet til noget mere visuelt eller auditivt.

MEN – de fleste af os bruger ord.

Og hvis vi skriver for at blive fundet på nettet og optimerer til søgemaskiner som f.eks. Google – ja, så skriver vi gerne mange ord.

Så mange, at internettet gisper og flyder over med ord.

Mindst 300 ord

Der er en grund til, at internettet skal lægge sider til alle de mange, mange ord: Google (og andre søgemaskiner) elsker nemlig tekster, der er mindst og gerne længere end 300 ord. Så er der noget at søge i – og noget at sende os, der leder ud fra et bestemt søgeord, hen til.

Søge-logikken er, at hvis nogen kan skrive en (lang) tekst om et givent emne (og bruge det rigtige søgeord), så er det nok en god og vigtig tekst. Nogenlunde sådan er humlen i Googles arbejde: At skaffe relevante søgeresultater til dig og mig, når vi bruger et bestemt søgeord.

Giv Google dit bedste

Uanset om vi kan lide det eller ej, så spiller søgemaskinen Google en altafgørende rolle på internettet anno 2013.

Der findes andre søgemaskiner (Ask, Bing, Jubii, Yahoo, AOL, Lycos for at nævne nogle af dem). Men Google er for nuværende den største.

Derfor er det en god idé at give Google, hvad den vil have – hvis du vil findes på nettet! Brug de rigtige søgeord – og skriv indholdsmætte og brugbare tekster. Så er du allerede godt på vej i forhold til at gøre dig lækker over for Google!

Gratis hjælp til SEO

I internettets barndom var det kun de teknisk indviede, der kunne jonglere rundt med koder og søgemaskiner. HTML, CSS, pearl og jeg skal komme efter dig. Kunne du ikke et eller flere af disse kodesprog, kunne du godt glemme en hel del om internettet. Nettet blev opfundet af nørder og var i starten for NØRDER.

Sådan er det heldigvis ikke længere! Nu kan alle vi knap så teknisk belastede også være med – både på nettet generelt og i forhold til at skrive SEO optimerede tekster og lave SEO (Search Engine Optimization) eller på dansk: søgemaskineoptimering! Koderne er gemt væk og erstattet med brugervenlige paneler a la dem, du finder i WordPress.

Søgeord. Keywords. SEOGratis plugin til at optimere dine søgeord

Og det behøver ikke at koste alverdens penge at bruge søgeord og skrive gode, søgemaskineoptimerede tekster, der lever op til Googles forventninger. Et af de bedste værktøjer til at lave søgemaskineoptimering med i WordPress er faktisk gratis. Det er pluginnet Yoast SEO af Joost de Valk.

Du kan også installere det direkte via Plugins-menuen i din WordPress-installation.

Læs dig frem og hold øje med farverne

Yoast SEO pluginnet er noget nær min bedste ven, når det handler om at lave søgemaskineoptimering.

Af den simple grund, at det gør det muligt for mig (der er indholds– og ikke teknik-nørd) at få mine hjemmesider og tekster godt frem i rækken af søgeresultater hos Google.

Jeg er stor fan af, at en del af pluginnet er bygget op omkring de tre trafiklys-farver: Rød, gul og grøn.

På den måde kan du og jeg hele tiden holde øje med, om vi får doseret vores søgeord fornuftigt i forhold til, hvad Google gerne vil have os til at levere.

Rødt, gult eller grønt for dine søgeordDu ser f.eks. dette, hvis du kigger øverst til højre i dit skærmbillede, når du arbejder i dit WordPress kontrolpanel.

Du får du tydeligt syn for sagen i forhold til, hvordan dit søgeord og dit sproglige flow er i artiklen.

Denne artikel ser sådan her ud:

Kan alle bruge SEO pluginnet til at arbejde med søgeord?

Ja, Yoast SEO er noget nær LEGO-agtigt!

Logisk og let tilgængeligt.

Hvad kræver det af dig at bruge Yoast SEO pluginnet?

Tja, egentlig ikke det helt vilde.

Mest, at du læser dig frem – for du får hjælp til det meste, når du bruger Yoast SEO til at søgemaskinetoptimere din hjemmeside.

Dosér dit søgeord rigtigt

Det fremgår f.eks. tydeligt, at der skal minimum 300 ord til for at gøre Google interesseret i din tekst.

Du får også nyttig hjælp til, hvor mange gange du skal skrive dit søgeord ind i teksten. En tommelfingerregel er, at dit søgeord maks. må fylde 4,5 % af din samlede mængde tekst. Propper du dit søgeord ind for mange gange ja, så ved Google at du har andre hensigter end blot at skrive en god tekst. Så lugter det af reklametekst og spam – og det straffer Google ved at sende dig længere ned i søgeresultaterne. Hvis du da ikke ryger helt ud.

Hvad skal der stå i Google? Bestem det selv!

En anden fantastisk feature i Yoast SEO er, at du selv bestemmer, hvilken tekst der skal tone frem i Google.

Du har den fulde kontrol med alle linjerne.

Dvs. overskriftslinjen (SEO-titel), der står med blåt.

Og de efterfølgende sorte linjer (metabeskrivelsen), hvor du har maks. 160 tegn til rådighed.

Skriv din egen tekst og søgeord i Google

Dvs. du skriver selv din overskrift og den beskrivelse, der står nedenunder og som forhåbentlig er indbydende nok til, at folk klikker videre til din hjemmeside.

Det praktiske eksempel

Hvis du har læst med hertil, har du rundet 915 ord!

Mit søgeord for dette indlæg er…… søgeord!

Disse informationer og en hel del flere fremgår af funktionen Side Analyse i WordPress SEO.

Så venter jeg bare på, at mit indlæg kravler op i søgeresultaterne hos Google….. Vi får se, hvad der kan lade sig gøre!

Jeg er jo ikke alene om at skrive om søgeord, vel?!

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.