EAT er ikke noget, du kan bestille og spise, men derimod en bærende del af Googles opdateringer af deres algoritme.
Algoritmen er den formel Google bruger til at afgøre, hvilken placering siderne på dit website får i Googles søgninger, og den bliver løbende tilpasset og ændret. Hensigten er at lave bedre søgeresultater og koble flere præmisser for indhold på dit website.
EAT er en del af Googles algoritme
Googles algoritme består af en masse forskellige dele og kendes ikke af almindelige mennesker.
Til gengæld ved vi, at EAT udgør en del af algoritmen:
- E står for Ekspertise
- A for Autoritet
- T for Troværdighed
Hvad betyder EAT og Googles løbende opdateringer så for dig og dit website?
Og hvad kan du gøre for at gøre Google glad, så du opnår de bedste SEO-resultater?
Det kigger vi nærmere på i denne artikel.
Hvad kigger Google efter?
Lad os få én ting på det rene: Du skal skrive til dine brugere, kunder og de mennesker, der søger efter svar i Google.
Det er dem, du skal skrive (godt) indhold til. Ikke til Google.
Når du skriver godt indhold til dine brugere, så smitter det imidlertid af hos Google. For godt indhold giver gode svar på søgeresultater i Google – og det lever Google som bekendt af at levere.
Så det korte svar på, hvad Google leder efter er: Godt indhold.
Derfor er det vigtigt for dig at vide, hvad Google kigger efter, når de crawler dit website og gnasker indholdet igennem og viser det i sine søgeresultater.
Google holder SEO-kortene tæt på kroppen
Google holder altid kortene tæt på kroppen, når det handler om at fortælle, hvilken vægt deres algoritme lægger på indholdet på dit website og dermed på, hvilke detaljer de vægter højst.
Jeg kan derfor ikke give dig et millimeter-præcist svar på, hvad Google kigger efter. Det er der ingen, der kan – på nær måske lige de mennesker, der udarbejder algoritmerne hos Google.
Da Google rullede sin Medic opdatering ud i august 2018 var kommentarerne som de plejer at være, nemlig tilpas tilknappede og slørede:
Som Googlemedarbejder Danny Sullivan skrev på Twitter, så er der klare hints at hente i Googles generelle retningslinjer, der handler om hvordan Google bedømmer eller rater indhold.
Disse retningslinjer (på engelsk kaldet Quality Rater Guidelines) udgør hovedpunkterne for teksten i dette indlæg, hvor jeg sætter fokus på noget af det, der ligger i EAT og som har fulgt med i Googles senere core opdateringer.
Googles opdateringer
Før vi går ned i detaljerne, så lad os sætte rammen for denne artikel og hvorfor det er vigtigt for dig som website-ejer og indholdsproducent at kende Googles retningslinjer og noget af baggrunden for deres opdateringer.
Google kører med jævne mellemrum nye opdateringer ud, og de påvirker den algoritme, der afgør placeringerne i søgeresultaterne.
Sådan har det været siden 2011, da Google rullede sin Panda-opdatering ud. Den var rettet mod dårligt indhold
Siden fulgte Penguin-opdateringen, der slog hårdt ned på dårlige links.
og Hummingbird-opdateringen, der samlede de hidtidige opdateringer sammen og tilføjede større forståelse af hensigten med søgningen.
Google har fortsat sine opdateringer, men har forladt dyreverdenen ift. navngivning af opdateringerne. Nu hedder de blot core opdateringer.
SEO-hatte i forskellige farver
Googles hensigt er at kunne levere så gode søgeresultater som muligt. Google vil gerne gøre informationer mere tilgængelige og hjælper med sin algoritme brugerne med at vurdere lødigheden af den endeløse række af informationer, der hver dag bliver lagt ud på nettet.
Googles opdateringer kan ses som et forsøg på at gøre nettet mere transparent og mindre lyssky.
Måske har du hørt om begreberne white hat SEO og black hat SEO?
De handler om, hvordan du vælger at lave søgemaskineopdatering på dit website.
Den transparente måde at lave SEO på er white hat, mens de mere lyssky måder foregår som black hat SEO.
Hver gang Google ruller en opdatering ud bliver der vendt op og ned på hjemmesiders placering i Google.
Google forsøger med sine opdateringer at flytte mere og mere SEO fra de sorte hatte over i de hvide hatte.
Du bliver præmieret for godt indhold
Med den seneste core opdatering i marts 2019 har Google igen understreget, at de præmierer godt indhold, fordi det giver bedre søgeresultater i Google. Jo bedre svar du giver i din tekst, desto bedre svar får Googles brugere.
Google er nødt til at følge med og ændre algoritme, fordi vores måde at søge på forandrer sig.
Vi bruger oftere og oftere flere søgeord, og det stiller større krav til Google om at blive skarpere i at forstå, hvad brugeren rent faktisk leder efter.
Det stiller også større krav til dig, der producerer indhold og til at du får det skrevet ind i dine tekster.
Og igen igen: Jo bedre du som webside-ejer er til at hjælpe Google, desto højere havner du i Googles søgeresultater.
Hvad vil Google konkret gerne have?
Det korte svar er: Godt indhold.
Det lidt længere er, at du skal arbejde med MANGE dele af dit website og din virksomhed for at give Google det, de vil have.
I starten af SEO-tiden handlede det om at læsse sit søgeord ind i teksten så mange gange som muligt. Det kaldes i SEO-munde for keyword stuffing.
Det er heller ikke længere nok at have sat sit nøgleord ind i overskrift, indledning og mellemrubrikker og brødteksten generelt.
Men hvad er det så Google vil have?
Hvad vil dine kunder have?
For at finde svaret på det skal du starte med dine egne kunder eller brugere: Du skal give dine kunder præcis det indhold, de leder efter!
Vær omhyggelig med dit indhold. Udbyg gerne det indhold, du kan se, der bliver søgt efter med svarene de spørgsmål, folk stiller til din virksomhed om et givent produkt eller ydelse. De spørgsmål har det også med at dukke op i Google…
Hjælp dine brugere. Hjælp Google.
Jo bedre og mere du hjælper, desto bedre bliver dine søgeplaceringer – og det vil du mærke på bundlinjen.
Hvordan optimerer du dit website ift. SEO?
Hvis det kribler i dine fingre efter at komme i gang med at optimere din hjemmeside, så klik nærmere på artiklen:
7 tips til at optimere din SEO
Her får du konkrete tips til, hvor på din hjemmeside, du kan sætte i gang med at SEO optimere med det samme.