Content marketing er ikke længere et popsmart buzzord, der har hærget de sidste otte til 10 år. Det ser i den grad ud til at være kommet for at blive.

Anderledes fatalt ser det ud for en traditionel sælger, der er ved at være et særsyn.

For nyligt blev der diskuteret nye trends på konferencen Content Marketing World.

De store virksomheder satser stort på content marketing

Content marketing-tendenserne peger i samme retning: Der satses flere og flere penge på at skabe indhold.

De store virksomheder flytter deres budgetter fra den traditionelle sælger over til en voksende gruppe af content marketers. Og budgetterne vokser.

Apple, Google, facebook og Amazon går forrest og investerer massivt på content creation.

Apple har f.eks. meldt ud, at de vil bruge en mia. dollars på at skabe originalt indhold på deres platforme.

De fire store (omtales i USA som the 4 horsemen – de fire ryttere) har set content marketing-lyset og forstår, at deres salg står og falder med, at de skaber indhold til deres kunder og brugere – uden direkte at sælge noget hele tiden.

Fra direkte til indirekte salg

Slut er tiden, hvor salg skal proppes ned i halsen på køberne.

I fuld gang er æraen, hvor den, der vil sælge, gør det gennem (masser) af brugbart og ofte gratis indhold og over længere tid.

‘Hurtigt ind og lav et salg’ er erstattet af det lange seje træk og opbygning af troværdighed og tillid til en virksomhed eller et brand.

Flere og flere virksomheder får en decideret content afdeling, der udelukkende arbejder med at skabe indhold og opbygge et decideret publikum.

Hvad er content marketing?

Content marketing er en disciplin, der forener marketing og produktion af indhold.

Hele grundtanken med content marketing er, at det bruges til at markedføre noget eller nogen uden at det på nogen måde føles som om noget eller nogen bliver markedsført!

Eller man kunne sige, at content marketing er salg uden salgsgas og vel at mærke på en hjælpsom og meget indirekte facon.

Dufter dit content marketing blot en smule af salg, så mister du dit publikums tillid.

Indholdet (content) kan leveres som f.eks. tekst, video, podcast eller andre præsentationer af indhold.

Formålet med content marketing er at hjælpe, bidrage med viden og bygge en relation til sin målgruppe.

Det kommercielle håb er, at de på sigt bliver til kunder.

Man kan opdele content marketing i tre typer:

* Den betalte

* Den ejede

* Den optjente

Den betalte type af content marketing er som ordet antyder den, du betaler dig til via annoncer eller sponsorerede historier.

Den ejede content marketing er det indhold, du har på egne medier og platforme; dit website, dine sociale profiler, nyhedsbreve, pjecer eller andre ting, du selv ejer og har produceret.

Den optjente content marketing kan lige så godt hedde den fortjente. Denne slags content marketing dækker nemlig over de anmeldelser eller omtaler, du får i medier, du ikke selv er herre over eller ejer. Det kan være i medierne, på Trustpilot eller hos bloggere, der omtaler dit produkt eller din service.

Hvad går content marketing ud på?

Som værktøj er content marketing kendetegnet ved, at indholdet

taler til en helt specifik målgruppe og handler om målgruppen (og ikke om den, der leverer content eller hendes produkter)

* serveres med et glimt i øjet

* udkommer i en lind strøm med faste intervaller

* kan bruges til noget af målgruppen, der skal føle de får noget af værdi.

* foregår på afsenderens eget medie f.eks. hjemmeside, magasin eller lign.

Kernen i content marketing er kvalitet frem for kvantitet.

Salg og medier er vendt på hovedet

De traditionelle medievirksomheder og mediehuse kæmper for at holde skindet på næsen og drive deres forretninger.

På samme tid trives og udbygges content afdelingerne, der pudsigt nok tænker mere og mere som medievirksomheder og lykkes med at skabe indhold, der kan finde nye veje til aftagerne. Og som opstår i nye former end, hvad de traditionelle medier har kunnet komme op med.

Målet er ikke som tidligere at sælge et antal bestemte produkter, men derimod at tænke i om der er grobund for at skabe events til sit publikum – og så måske få solgt de oprindelige produkter ved eventet.

På den måde er der byttet om på hele salgskonceptet – fra lige ned i halsen til når du alligevel har lyst til at være til vores event, så viser vi dig her, hvad vi også kan…. Men det er op til dig, kære læser eller publikummer.

Målet er ikke nødvendigvis, at publikummeren skal købe vores oprindelige produkt. Det begrænser sig måske til at være vores publikummer og deltager i vores event.

Fokus på modtageren

Hvor det tidligere handlede om at få afleveret sine budskaber, så er fokus nu flyttet over på modtageren.

* Hvad har han brug for at vide?

* Hvad sætter han pris på?

* Hvilke drømme har han?

Kunsten som content marketer er at kunne tilsidesætte sig selv og i stedet kunne sætte sig ind i modtageren og hans/hendes behov.

Vis mig dit ansigt

Content marketing er som du kan læse en disciplin med mange delelementer.

Det har også et personligt aspekt.

Derfor er det vigtigt at sætte ansigt på, når du bygger relationer med dit indhold.

Vis mig dit ansigt, så jeg kan se og mærke, at der er et rigtig menneske bag indholdet.

Man kan ikke forholde sig til en ting, men til et menneske.

Det er mellem mennesker, der bliver bygget relationener og tillid.

Giv den gas med din content marketing

Nok om content marketing for nu – og i gang skal du!

Giv den gas – men for guds skyld ikke salgsgas!

Content marketing kan blive din nøgle til flere mennesker og større salg.

Hvis du bruger det med omhu og husker, at dit publikum afregner ved kasse 1.

På godt og ondt.

Misbruger du deres tillid, klikker de videre på et splitsekund.

Fortjener du deres opmærksom og tillidt, bliver de lidt længere og kommer tilbage efter mere.

Ressourcer til content marketing

Hvis du har lyst til at dykke lidt længere ned i content marketing er disse bøger et klik værd:

Content Marketing Bogen af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen

They Ask, You Answer af Marcus Sheridan

Content Marketing Maskinen af Christina B. Andersen og Heini L. Hansen

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.