Pris er sådan en underlig størrelse.

Hvordan ved du, at noget er prisen værd?
Eller om den er for høj eller for lav?

Døm selv. Konsultér din indre købmand!

Vi prutter og rabatter os igennem livet

Tidligere var det jyderne, der havde patent på at krejle og handle.
Nu er det blevet allemands trend at prutte om prisen. Jydekrogen er flyttet østover!

Prisnedsættelser og rabatter er blevet hverdagskost.
Hvor der før var langt mellem prisnedsættelserne, vælter udsalgene ind over os i en lind strøm.
Der er altid udsalg hist og kæmpe-besparelser her.

Solgt til prisen

Vi er enormt fokuserede på pris. Og vi er altid på jagt efter en god handel.

Men hvad er det med den pris. Er den for høj eller for lav?

Den er sjældent lige i øjet.
Hvornår har du f.eks. oplevet, at nogen har solgt deres hus til udbudsprisen?
Eller købt et køleskab til den pris, der står på prisskiltet?

Nej, det tænkte jeg nok.
Jeg kunne nemlig heller ikke komme i tanke om et eksempel….

Hvad koster du?

Nogle af os føler, at det er grænseoverskridende at sætte pris på tingene. Vi kan ganske enkelt ikke lide at snakke om hvad ting koster. Det er dårlig stil at sætte kroner og øre på alting.

Og stregen er for længst overskredet, når du spørger et andet menneske, hvad hun eller han koster!

Eller er den?

Faktum er, at vi spørger om priser hele tiden.

Hvad koster det at få skrevet en god tekst?

Hvor meget skal du have for at lave en hjemmeside?

Hvor meget koster en pressemeddelelse?

Hvad skal du have for at lave en gennem-researchet og søgemaskineoptimeret tekst?

Det er gode spørgsmål.

Så lidt som muligt

Gode spørgsmål har som regel gode svar.

I tilfældet pris handler det vist om købmandsskab.
Og du behøver ikke være købmand for at vide, at pengene rækker længst, når du får mest muligt for dem.

Sådan har jeg det også.

Men spørgsmålet er, om jeg får den bedste løsning, når jeg tager den billigste og betaler mindst for den? Får jeg mest for mine penge, når jeg ensidigt fokuserer på pris?

Kan det betale sig?

Og kan jeg måle alt, alle og alting på den samme vægt og forvente de kommer ud med et sammenligneligt prisskilt i den anden ende?

Nyeste trend i tekster

Hvad koster det f.eks. at skrive en tekst?

Tidligere fandt man frem til prisen på denne måde: Hvor lang tid tager det at få en idé? Hvor lang tid tager det at vinkle? Hvem er min målgruppe? Hvor lang tid tager det at interviewe? Hvor lang tid tager det at skrive? Hvor lang tid tager korrekturen?

På den måde var prisen på en tekst et stort, samlet regnestykke, der var forskellig fra tekst til tekst.

Sådan er det ikke mere. I hvert fald ikke, når det handler om tekster på nettet.
Her er det – tilsyneladende – muligt at veje alle tekster og ord som var de skrevet ud fra identiske forudsætninger. Uden undtagelse.

Kvalitet eller kvantitet

Hvis du spørger og tjekker rundt på nettet finder du fantastiske slagtilbud på tekster.
To klik med musen, og du står med den første skov af skribenter, der udbyder tekster til 15-30 øre pr. ord. Typisk studerende og andre, der uden besvær kan hælde 3-500 ord ud af tastaturet på under en time.

Hvis en tekst fylder 500 ord og du betaler 15 øre pr. ord, så tjener skribenten 75 kr.
Eller 150 kr. for 500 ord til 30 øre pr. ord.

Er det for meget eller for lidt? Eller er det en ok pris?

Er teksten pengene værd?

Du bestemmer. Du betaler.

Alting har en pris – hvad er din?

Core360. Kommunikation. Helt enkelt.